Titre original :

Une formation de formateurs à et par la recherche action de type stratégique

  • Langue : Français
  • Discipline : Sciences de l'éducation
  • Identifiant : Inconnu
  • Type de thèse : Doctorat
  • Date de soutenance : 01/01/1995

Résumé en langue originale

CETTE THESE, INSCRITE EN SCIENCES DE L'EDUCATION, SE FONDE SUR L'HYPOTHESE SELON LAQUELLE UNE FORMATION DE FORMATEURS A ET PART LA RECHERCHE-ACTION DE TYPE STRATEGIQUE SERAIT PLUS ADEQUATE QUE D'AUTRES POUR SATISFAIRE LES BESOINS OBJECTIF S DE FORMATION DES FORMATEURS. POUR OPERER DES COMPARAISONS ENTRE LES FORMATIONS DE FORMATEURS, UNE APPROCHE IDEAL-TYPIQUE, LA CONSTRUCTION D'UN REFERENTIEL ARTICULANT NEUF GRANDES CATEGORIES D'ANALYSE, ONT ETE ELABOREES ET, LES FORMATIONS DE FORMATEURS A ET PAR LA RECHERCHE-ACTION DE TYPE STRATEGIQUE N'EXISTANT PAS, UNE EXPERIMENTATION A ETE MENEE PENDANT DEUX ANS. TROIS FORMATIONS, DIPLOMANTES, UNIVERSITAIRES : LE DUFC COMME FORMATION TECHNIQUE, LE DUFA COMME FORMATION METHODOLOGIQU E ET LA MAITRISE DE SCIENCE DE L'EDUCATION COMME FORMATION A ET PAR LA RECHERCHE, ONT ETE COMPAREES A LA FORMATION EXPERIMENTALE. DE CETTE COMPARAISON, IL RESSORT QUE, SI CHAQUE FORMATION CONTRIBUE A SATISFAIRE UNE PARTIE DES BESOINS DE FORMATION DES FORMATEURS, C'EST LA FORMATION A ET PAR LA RECHERCHE-ACTION DE TYPE STRATEGIQUE QUI S'AVERE LA PLUS ADEQUATE DES LOR S QU'ELLE DIALECTISE RECHERCHE ET ACTION, APPROPRIATION DE CONNAISSANCES ET TRANSFORMATIONS SOCIALES ET PROFESSIONNELLES , EFFECTIVES, DANS ET PAR LA FORMATION. LES LIMITES DE L'EXPERIMENTATION, DUMENT CONSTATEES, CONDUISENT A DES REFLEXIONS FINALES SUR LES POSSIBILITES D'EXTENSION DES FORMATIONS DE FORMATEURS A ET PAR LA RECHERCHE-ACTION DE TYPE STRATEGIQUE. THIS THESIS IN EDUCATION SCIENCE IS BASED UPON THE HYPOTHESIS THAT A TRAINING OF TRAINERS IN AND BY RESEARCH-ACTION OF STRATEGIC TYPE WOULD BE MORE APPROPRIATE THAN OTHER TYPES OF TRAINING TO FULFIL THE BASIC REQUIREMENTS OF TRAINING OF TRAINERS. IN ORDER TO DRAW COMPARISONS BETWEEN DIFFERENT TYPES OF TRAINING OF TRAINERS, AN "IDEAL-TYPIQUE" APPROACH AND THE CONSTRUCTION OF A SYSTEM OF REFERENCE LINKING NINE MAIN CATEGORIES OF ANALYSIS WERE ELABORATED AND, BECAUSE THERE DIDN'T EXIST ANY TYPES OF TRAINING OF TRAINERS IN AND BY RESEARCH-ACTION OF STRATEGIC TYPE, AN EXPERIMENTAION WAS CARRIED OUT OVER A PERIOD OF TWO YEARS. THREE UNIVERSITY TRAINING OF TRAINERS SCHEMES, LEADING TO QUALIFICATIONS : THE DUFC (UNIVERSITY DEGREE FOR COMMUNICATION TRAINING : DIPLOME UNIVERSITAIRE DE FORMATION AUX COMMUNICATIONS), THE DUFA (UNIVERSITY DEGREE FOR ADULT TEACHING : DIPLOME UNIVERSITAIRE DE FORMATION D'ADULTES) AND THE MASTER'S DEGREE IN EDUCATION SCIENCE, AS A TRAINING IN AND BY RESEARCH, WERE COMPARED WITH EXPERIMENTAL TRAINING. THE RESULTS OF THIS COMPARISON ARE THAT, DESPITE THE FACT THAT EACH TYPE OF TRAINING CAN SATISFY PART OF THE REQUIREMENT S OF TRAINING OF TRAINERS, IT'S THE TRAINING IN AND BY RESEARCH-ACTION OF STRATEGIC TYPE WHICH PROVED THE MOST APPROPRIATE, SEEING THAT IT COMBINES ON THE ONE HAND RESEARCH AND ACTION AND ON THE OTHER HAND THE ACQUISITION OF KNOWLEDGE AND SOCIAL AND PROFESSIONAL CHANGES, IN AND BY TRAINING. THE LIMITS OF THIS EXPERIMENTAITON, DULY ESTABLISHED, LEAD TO FINAL CONSIDERATIONS ABOUT THE POSSIBILITIES OF REPEATING THIS TRAINING OF TRAINERS IN AND BY RESEARCH-ACTION OF STRATEGIC TYPE.

  • Directeur(s) de thèse : Demunter, Paul

AUTEUR

  • Rebstock-Capelani, Christine